Subaffiliates förklarat

sub-affiliatesVi brukar få frågan – vad är subaffiliates för något och hur fungerar systemet med subaffiliates? I detta blogginlägg förklarar vi exakt vad en subaffiliate är för något och hur du kan öka din förtjänst just genom subaffiliates.

I korthet fungerar det som så att om du som affiliate värvar en vän så kommer du få 6% på all försäljning som din vän drar in. Spåringen fungerar som vanligt, om din vän t.ex. besöker någon av våra produktsidor och sedan registrerar sig på scandicpartners.se blir han eller hon automatiskt subaffiliate åt dig. Du kan även hänvisa folk direkt till Scandic Partners affiliate program genom att länka till http://www.scandicpartner.se#a_aid=DittAffiliateID.

Självklart påverkar detta inte din väns provision negativt – din vän får fortfarande den provisionen som vi erbjuder. Vi kan ta ett praktiskt exempel för att göra detta klarare:
Du värvar två vänner (A och B). Vän A säljer 14 produkter till ett sammanlagt värde av 4400 kronor, vän B säljer 19 produkter till ett sammanlagt värde av 7000 kronor. För enkelhetens skull kan vi säga att alla produkter hade en provision på 25%. I detta fall fördelar alltså provisionen som följer:

Vän A: 25% av 4400, totalt 1100 kronor.
Vän B: 25% av 7000, totalt 1750 kronor.
Du: 6% av 1100+1750 kronor, alltså totalt 6% av 2850 kronor, vilket blir 171 kronor.

Ju fler vänner du värvar, desto mer pengar tjänar du, utan att lyfta ett finger! Dessutom får du även provision på de affiliates som dina vänner värvar (4%) samt till och med provision på de affiliates som dina vänners vänner värvar (2%)!

Vi har infört detta system för att belöna den som är aktiv och som rekommenderar vårt affiliate program för sina vänner. Detta system garanterar ömsesidig nytta för alla – vi får in fler försäljningar, medan du som affiliate får ett extra incitament att rekommendera Scandic Partners för vänner och bekanta.

Vi hoppas att denna korta artikel klargör hur systemet med subaffiliates fungerar. Om ni har några fler frågor rörande detta eller något annat är ni självklart välkomna att kontakta oss!

Öka dina sales med Twitter och Facebook

Öka dina sales med Facebook och TwitterAtt använda dig av sociala medier i din affiliatemarknadsföring är ett bra sätt att öka din försäljning, särskilt då de flesta av er redan har ett par bra och starka marknadsföringskanaler att tillgå – gratis! Vad är det då för marknadsföringskanaler? Jo, det är era Facebook- och Twitterkonton!

Det tar inte lång tid att tipsa era vänner på Facebook och Twitter om en bra produkt som ni hittat och det ser naturligt ut. Dessutom är det en bra kanal som bör ha en rätt bra konverteringsgrad, då de som följer dig på Twitter och Facebook förmodligen gör det av en anledning – att det du skriver och tipsar om är intressant för dig, eller att de känner dig IRL (in real life). Och dessa personer kommer således också lita mer på dig och din smak än helt okända personer som av någon anledning hittat in till din hemsida.

Självklart gäller det att vara sparsam med dylika tips (att börja sprida för mycket reklam är ett underbart sätt att bli av med sina Facebookvänner och Twitterföljare på) och bara tipsa om produkter som du själv gillar och kan tänka dig att använda. Kom också ihåg att det inte sprida erbjudanden av pyramidspelsart – det vill säga sådana saker som tvingar den som signar upp att värva ytterligare X personer (samt ofta investera en ansenlig summa i startkapital) för att få ut något. Därför är ju Scandic Partners affiliateprogram så pass bra – vi erbjuder enbart kvalitetsprodukter som är av intresse för breda målgrupper!

Hur bör du då formulera dina inlägg på Facebook och Twitter? Håll det simpelt och skriv i din egen stil! Krångla inte till det, enkla texter som Förresten, såg en bok som hjälper dig inför högskoleprovet, tyckte det var intressant… läs mer på www.hogskoleprovet.se brukar faktiskt fungera utmärkt.

Så använd ditt privata nätverk för affiliatemarknadsföring – det kan ge dig många sales!

Affiliatemarknadsföring – bra tips

AffiliatemarknadsföringNär man jobbar som affiliate och marknadsför de olika produkterna i Scandic Partners affiliateprogram är det viktigt att man utför sin affiliatemarknadsföring på ett smart och bra sätt, för att få så hög konverteringsgrad som möjligt, som i slutändan gör att man verkligen tjänar pengar på jobbet man lägger ner på sin marknadsföring.

Frågan som ofta kommer upp är vilket som fungerar bäst och ger bästa möjliga konvertering ”Textlänkar eller Banners”. Svaret är enkelt eg. textlänkar. Det har en betydligt högre konverterinsgrad än banners. Idag är det väldigt svårt att lyckas med sin affiliatemarknadsföring bara genom att placera några banners på sin hemsida eller blogg, besökare klickar helt enkelt väldigt sällan på banners medans textlänkar oftast känns mer naturligt.

När man utformar textlänkar är det även smart att länka med ett keyword och inte med t.ex. ”klicka här för mera information”. Gör man t.ex. reklam för körkortsfrågor så länkar man helt enkelt med det ordet, tillsammans med en lämplig textfras. T.ex. ”Alla körkortsfrågor – plugga online” Jobbar man på det sättet gör det också att hemsidan eller bloggen man jobbar med får en högre relevans hos Google och andra sökmotorer när någon söker på det tänkta sökordet (produkten). Hemsidan blir mer relevant I sökresultatet och placeras högre upp, vilket också helt automatiskt ökar din konverteringsgrad från sökmotorer.

Ett annat riktigt bra sätt för er som bloggar är helt enkelt att skriva ett kort blogginlägg om produkten ni vill marknadsföra. Jobbar ni t.ex. med vår produkt högskoleprovet övningsbok så skriv rätt och slätt ett kort blogginlägg om den produkten och länka med en bra relevant textfras där ordet högskoleprovet ingår eller bara rätt och slätt högskoleprovet. Detta ger betydligt bättre resultat jämfört med att bara placera en banners på hemsidan eller bloggen, som också ofta försvinner i mängden när fler banners visas på sidan.

En kanske ännu bättre metod är att ha en länk på förstasidan på bloggen eller hemsidan till en undersida eller ett blogginlägg där man personligen tipsar och ger mer information om produkten och länkar vidare till produktsidan därifrån.

Sammanfattning av dessa tips för affiliatemarknadsföring:
Textlänkar är alltid ett bättre alternativ än banners. Länka aldrig med t.ex. ”klicka här” länka istället med ett tänkt sökord (eller en fras där det aktuella sökordet finns med) för den aktuella produkten. Testa och prova dig fram till vad som fungerar bäst på din hemsida eller blogg och beakta samtidigt dessa tips om affiliatemarknadsföring som på ett enkelt sätt kan öka din inkomst från affiliateprogrammet!

Kör hårt och lycka till!