Marknadsföringstips inför julhandeln

Med mindre än en månad kvar till julen är det hög tid att börja dina marknadsföringssatsningar, om du inte redan börjat. Trots allt är ju julen verkligen högsäsong när det kommer till shopping, så även nätshopping. Det är ett ypperligt tillfälle för dig som affiliate att tjäna pengar på. Man kan utan vidare påstå att julen är en härlig tid för alla affiliates.

Dock är du inte ensam om att vilja dra nytta av julkommersen. Konkurrensen ökar, så det gäller att vara smart och effektiv för att lyckas nå ut till kunderna. Trots allt spelar det ingen roll hur bra erbjudande du har om ingen får höra talas om det. Därför har vi i denna artikel samlat en rad marknadsföringstips som du kan använda dig av för att locka kunder nu innan julen (självklart fungerar de flesta tipsen även året runt):

1) Erbjud julrabatter
Ett ypperligt sätt att locka kunder på är med hjälp av julrabatter. Julen är ju en tid då i princip hela Sverige letar efter sitt julfynd – alla affärer slår på stort med julreor, och du bör göra detsamma! Om du är medlem i vårt affiliateprogram har du ju redan tillgång till rabattkoderer som du kan använda – det finns få bättre sätt att locka kunder på än med stora, skrikiga rubriker om REA och 10% JULRABATT!

2) Håll en särskild jultävling
Detta är en väldigt bra metod för dig som har flera webbsidor eller en större lista med e-postadresser som du kan skicka marknadsföringsmaterial till. För att driva besökare kan du göra tävlingen i form av en skattjakt – bestäm dig för en liten gåva som du kan ge bort (det kan vara något så litet som en rabattkod eller gratis frakt, så länge dina kunder tycker att tävlingen är rolig spelar det ingen större roll vad priset är) och lägg ut ledtrådar på dina hemsidor. När användaren hittat ledtråd 1 behöver han eller hon gå vidare till nästa hemsida för att leta efter ledtråd 2, och så vidare. På så sätt ökar du besökarantalet på alla dina hemsidor.

3) Sökmotoroptimera din hemsida
Självklart är det viktigt att din hemsida är vänlig för sökmotorerna. När det kommer till julen är det ett en bra idé att skapa en undersida som riktar sig mot ett eller ett par specifika, julrelaterade sökord. Att ranka på de större sökorden (till exempel julklappar, julklappar 2012) blir väldigt svårt komma högt på, då det är väldigt hård konkurrens på dessa sökord, men det finns många mindre sökord som inte har så hård konkurrens som du kan optimera för. Använd Googles sökordsverktyg för att hitta lämpliga idéer för julrelaterade sökord!

4) Använd ditt sociala nätverk
Ett av de allra snabbaste sätten att få ut ett budskap på är via sociala nätverk. Du har säkert konton på en rad olika sajter, som Facebook, Twitter och Google+. Du har säkert en mängd personer som följer dig på dessa sajter. Så varför inte använda ditt sociala nätverk i din marknadsföring? Du kan till exempel tweeta något i stil med ”Har startat en julkampanj på www.dinhemsidasadress.se med fina julrabatter!”, eller dela din sida med julerbjudanden på Facebook. Självklart bör du inte spamma dina vänner, men att då och då skriva ett litet inlägg på sociala nätverk – det är smart marknadsföring.

Det finns självklart mycket mer som du kan göra för att få fart på försäljningen juletid – men detta är några konkreta tips som garanterat kommer ge effekt. Och förresten, glöm inte bort att det finns rabattkoder för alla produkter i Scandic Partners affiliateprogram!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *